Konfrontationer, Plikter, misstag och lögner!

De som orkar läsa+kommentera får en stjärna i min svarta bok ;)





Jag har upptäckt en sak faktiskt... Jag hatar när personer säger åt mig vad jag ska göra. Inte när det är saker som är ganska uppenbara, typ jobba o.s.v. Men när folk säger "Du måste göra det, kom och hjälp mig med detta".. Saker som blir plikter.... Var förmoderligen därför jag inte hjälpte till så mycket med städningen hemma, för jag hatade att ständigt bli tillsagd om vad jag skulle göra.
Det är en ganska intressant sak egentligen, och det hör även ihop med det att jag hatar när folk försöker läsa av mig. Det händer ibland att personer begår misstag, ibland små som inte betyder något.... Ibland små som blir större och förstör allt.. Ibland stora som gör det OTROLIGT svårt för saker att bli var det en gång var. Jag förstår dock inte varför personer tror att personen i fråga förändrats bara för att den begått ett enda misstag. Det är fortfarande samma, bara det att man kanske var för rädd att göra något åt saken vid det tillfället.. Det finns MILJONER förklaringar, det gäller bara att ta reda på. Varför!

Alla personer gör misstag. Vi mår ofta dåligt av dem, även om vi inte märker det till att börja med, men många gånger växer de inom oss. Som solstrålarnas väg till jorden. Det känns inte av under tiden de färdas, men när de väl träffar ändras känslan totalt. Sedan om det känns bra eller dåligt beror helt på situationen.
Jag själv har begått många misstag, en hel del har lett till missöden jag inte ens vill prata om. Säger bara att jag inte är stolt över dem. De flesta saker jag gjort var när jag var liten, och p.g.a. Det har jag byggt upp en förståelse över saker och lärt mig överse saker med min hjärna (d.v.s. tänka innan handling). Dock, sker saker ointräffat ibland... Saker man kunde undvikit men som ändå fick ske. Det trista är, att när vissa misstag begås sjunker även förtroendet för den personen. Man litar inte på den lika mycket, vare sig det är ett misstag eller bara en lögn. Problemet är, att båda då mår dåligt utav de.
Den ena personen som ljög får ofta skuldkänslor och känner sig extremt illa till mods och vill bara tillgodogöra vad som hänt. Samt den andra som fick lögnen kontrad med sanningen.. Måste nu bemöta samma person igen, med ett helt annat perspektiv.


* * * * * * * * * * * * * * *


Jag har en extrem förmåga att få personer att lita på mig och tillförse med förtroende för mig. Jag tycker om det, för det är en väldigt speciell känsla. Men det kan ibland gå till överdrift och få personer att tro mer om de än vad som egentligen stämmer. Ta inte allting allt för seriöst, jag säger bara det för eran egen vinning. Jag har svårt för att få förtroende för personer (nu pratar jag om riktigt förtroende.. verkligen verkligen lita på någon... Inte små saker). Det kan också vara väldigt skadligt att personer får ett sådant förtroende för en, för jag är en sådan person som älskar att hjälpa andra oavsett situation samt vem det är. När jag då inte finns till hands när någon mår dåligt, händer det ofta att jag känner mig lite sämre.. Men det finns även situationer då jag inte känner någonting.
I många situationer då personer berättar tråkiga nyheter känner jag ingenting.... Jag tror anledningen är att det inte är något som är med mig att göra.. TROTS att jag har en avsevärd förmåga att tänka mig in i situationer och hitta lösningar. För jag kan erkänna att ett antal blivit förvånade och trott att jag varit med om exakt samma sak. Men det är bara för att jag besitter den förmågan, att hjälpa andra.


* * * * * * * * * * * * * * *


It's a corner that you turn
It's a lesson that you learn in time

It's a worry that you feel
Another scar that you conceal
from sight

Have I been away to long for me to say?
Have I been away to long for things to change?


* * * * * * * * * * * * * * *


Om ni kan gissa vad de orden står för.. Vilket sammanhang och innerbörd.. Då kommer jag bli JÄVLIGT imponerad!

Kommentarer
Postat av: Camilla

Jag har både orkat läsa (det gör jag alltid) och kommenterar också. Får jag en stjärna nu? ;)



Till det väsentliga sen:

Vem gillar egentligen att bli tillsagd vad man ska göra, jag har precis som du aldrig gillat när jag blivit tillsagd att städa eller dylikt. Gillar inte heller när jag blir tillsagd att jag ska göra läxorna på den och den tidpunkten och så vidare.



Och du har kloka tankar om misstag, alla mår vi någon gång dåligt över dem. Ibland kan de där dåliga känslorna begravas ett tag för att sedan göra sig påminda en lång tid efter själva misstaget, om och om igen. Det är verkligen något jag hatar, ändå fortsätter man då och då att begå misstag, både medvetet och omedvetet. Egentligen undrar man vad det är som gör att vi människor kan begå så otroligt många misstag under vår livstid?



Och sedan måste jag tillägga, innan min kommentar slutar som en hel bok, att jag är glad över din förmåga att sätta dig in i olika situationer, och din förmåga att lyssna. Jag minns när vi först började prata, hur mycket hjälp och eftertanke du gav mig när jag mådde lite sämre! Självklart kan man inte alltid hjälpa, och ibland känner man helt enkelt inte för det. Men du ska veta att jag tycker du är väldigt bra på att stötta, lyssna och komma med bra förslag! :)

2008-07-10 @ 22:02:41
URL: http://gewitterwolken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0